Stress 2

Forudsætningen for dette kursus er KA 1-4 og Kurset i Stressfrigørelse/Stress I.

Næste kursus. bliver tidligst i sidste halvdel af 2024

Underviser bliver meddelt senere

Ethvert menneske danner sit eget verdensbillede og har ofte i forbindelse med traumatiske situationer i barndommen grunlagt bestemte strukturer i hjernen, som det føler sig bundet til at gentage og gentage. Således bliver forældrenes strukturer ubevidst overtaget af børnene.

Disse strukturer benævner den amerikanske professor og biokinesiolog Wayne Topping som personlighedsmønstre, hvorved forstås den "hensigtsmæssige" programmering, som personen lærte som en måde at  overleve på i stressende situationer. F.eks. kan barnet få den opfattelse at:

"Jeg er ikke god nok"

"Andre lever ikke op til deres ansvar"

"Jeg må ikke sige andre imod"

"Jeg må ikke være til besvær"

Personen vil søge den negative bekræftelse, der er i overensstemmelse med mønstret. Hvis man har det mønster, at jeg er ikke god nok, kan man ikke modtage ros.

Wayne Topping har kortlagt sammenhængen mellem specifikke personlighedsmønstre og risikoen for at udvikle bestemte lidelser. F.eks. kan mønstret "Jeg kan ikke konfrontere uoverstemmelser" spille en væsentlig rolle i forbindelse med migræne.  På kurset vil du kommet til at arbejde med, hvordan du kan identificere og omprogrammere dine mønstre.